Koningsdag draait elk jaar om oranje kleding, drukke rommelmarktjes en grote feesten. Maar vlak voor de verjaardag van de koning zijn we ook massaal op zoek naar informatie over de royals, blijkt uit onderzoekvan marketing agency Seeders.
Zij doken in de zoekopdrachten over het Nederlandse koningshuis en kwamen erachter dat prinses Alexia online het populairst is.
Prinses Alexia het meest gezocht
Prinses Alexia steekt met gemiddeld 40.000 zoekopdrachten per maand net boven de rest uit, waarmee ze de nummer één van de koninklijke familie is. Dicht daarachter volgt prinses Amalia met 39.000 zoekopdrachten, terwijl koning Willem-Alexander met 25.000 zoekopdrachten aanzienlijk minder aandacht krijgt dan zijn dochters. Koningin Máxima volgt haar dochters met 38.000 zoekopdrachten en staat op de derde plaats. Prinses Ariane wordt het minst opgezocht, met 7.000 zoekopdrachten.
‘Prins Pils’ nog altijd populair
Naast de algemene zoekopdrachten, zien we ook specifieke interesse in het privéleven van de koninklijke familie. Zo willen veel mensen weten hoe oud koningin Máxima (1.400 zoekopdrachten) en koning Willem-Alexander (2.200 zoekopdrachten) precies zijn. Ook Amalia haar privéleven roept veel vragen op, zoals zoekopdrachten naar haar vriend (2.400) en haar verjaardag (1.100), mogelijk om te weten op welke dag Koninginnedag in de toekomst valt?Daarnaast is er een opvallend aantal zoekopdrachten voor andere leden van de koninklijke familie, zoals ‘Constantijn der Nederlanden’ (29.000), ‘Eloise van Oranje-Nassau van Amsberg’ (14.000) en ook wordt er nog altijd vaak naar ‘Beatrix’ (18.000) gezocht. Ook andere schrijfwijzen, zoals ‘prinses Beatrix’ (6.300), doen het goed. Opvallend is dat we ook nog 2.100 keer per maand zoeken naar ‘koningin Beatrix’. En de aloude bijnaam van koning Willem-Alexander dan? ‘Prins pils’ zoeken we nog altijd 1.500 keer per maand naar!
Buitenlandse interesse van de VS
Het koningshuis trekt niet alleen in Nederland aandacht, maar ook wereldwijd. Online komt dit met name van de Verenigde Staten (VS) en het Verenigd Koninkrijk (VK). Zo is ‘Princess Amalia’ een populaire zoekterm met 7.400 zoekopdrachten, waarbij 21% van de zoekopdrachten uit het VK komt en 20% uit de VS. De populariteit voor ‘Queen Máxima’ is het grootst met 18.000 zoekopdrachten, ook hier komt het grootste deel uit de Verenigde Staten (25%). Hoe doet onze koning het dan in het buitenland? Een stukje minder. Met 3.000 zoekopdrachten, waarvan 20% van de VS afkomstig, komt hij niet in de buurt van koningin Máxima.Benieuwd naar alle resultaten van het onderzoek? Bekijk ze hier.
—---------—---------—---------—---------—---------—---------—---------—---------—----
Verantwoording onderzoek
Dit onderzoek is uitgevoerd aan de hand van de tool ‘Keywords Explorer’ van Ahrefs in de periode van 16 t/m 23 april. Deze tool geeft inzicht in alle mogelijke zoekwoorden via Google.
Over Seeders
Seeders is een cross-border online marketing agency, gespecialiseerd in het laten groeien van bedrijven in nieuwe markten. Met een mix van autoriteitsmarketing (linkbuilding, digital PR & SEO) en slimme market entry strategieën, helpt Seeders bedrijven om verder te groeien, zowel nationaal als internationaal. Seeders heeft 11 kantoren in 10 landen en meer dan 750 actieve klanten, verspreid over 50+ markten wereldwijd.