Reizigers positief over bus- en treinvervoer in Fryslân

Busstation
Busstation
Foto: Provincie Fryslân

Reizigers in Fryslân waarderen het regionale bus- en treinvervoer in 2023 met een 7,8. Dat is een tiende hoger dan in 2022, zo blijkt uit de resultaten van de OV-klantenbarometer. Dit onderzoek toetst op verschillende onderwerpen wat reizigers vinden van het openbaar vervoer. Met het gemiddelde van een 7,8 sluit Fryslân aan bij het landelijk gemiddelde.

FRYSLAN, 26-03-2024 – De hoogste waardering voor het Friese busvervoer in 2023 is op de Friese Waddeneilanden, een 8,7 (8,6 in 2022). Bij het busvervoer Leeuwarden Stad steeg de waardering het meeste ten opzichte van 2022. Leeuwarden Stad is van een 7,2 in 2022 naar een 7,5 in 2023 gegaan. Voor het streekvervoer is het gemiddelde gelijk gebleven met een 7,9. Landelijk beoordelen reizigers het regionale busvervoer met een 7,9. Het treinvervoer in Fryslân krijgt een 7,8 (7,7 in 2022). Dat is een tiende hoger dan het landelijk gemiddelde.

De onderwerpen die de hoogste score krijgen (boven 8) zijn het gemak van het instappen, vinden van een zitplaats, gebruiksgemak van het betaalmiddel en veiligheid van de rit. Ook de klantvriendelijkheid van het personeel krijgen cijfers tussen de 8,1 en 9,2. Thema’s die een lagere waardering (onder 7) krijgen zijn informatie bij vertragingen, frequentie (bus streek), druktebeleving (bus Leeuwarden en regionaal trein) en prijs. 

“Wy binne tige wiis mei de sifers dy’t wy foar it Frysk iepenbier ferfier krigen hawwe. Mei in tsiende heger as ferline jier meie wy grutsk wêze. Hjirfoar jouwe wy de kompliminten rjochting ús ferfierder Arriva,” zegt gedeputeerde De Vries. 

Bijzonderheden 2023

In 2023 waren een aantal verstoringen in het Friese openbaar vervoer zoals stakingen en ziekteverzuim. Door de inzet van Arriva op het werven en opleiden van nieuw personeel is het ziekteverzuim in de loop van het jaar teruggebracht tot een normaal niveau. Ook is in 2023 OVpay ingevoerd. Reizigers kunnen nu in- en uitchecken met een betaalpas, creditcard of mobiele telefoon. Voor niet-frequente reizigers is het daarmee gemakkelijker geworden om incidenteel voor het openbaar vervoer te kiezen.

Achtergrond OV-klantenbarometer

De OV-Klantenbarometer toetst op verschillende onderwerpen het ov, zoals beleving, comfort, gemak, snelheid en veiligheid. Dit onderzoek is vanaf 2001 elk jaar (behalve coronajaar 2020) gehouden. Maart is altijd de maand waarin de resultaten worden gepresenteerd. Voor meer informatie over de resultaten:www.ovklantenbarometer.nl.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen