Een groot deel van de week zijn we aan het werk. Maar hoe denken Nederlanders eigenlijk over hun werk? Positief! 81% Nederlanders geeft hun huidige werk een zeven of hoger, zo onderzocht Hallmark.
Fijne collega’s en een goed salaris worden als belangrijkste factoren genoemd als het gaat om werkplezier.
Hallmark heeft onderzoek gedaan naar werken anno 2024. Het grootste gedeelte van de werkende Nederlanders heeft het heel goed naar zijn of haar zin. 81% zegt blij te zijn met zijn of haar baan en geeft het een acht als rapportcijfer. 19% geeft een negen en 11% zelfs een tien. Fijne collega’s (75%), salaris (44%) en flexibele werktijden (42%) zijn de belangrijkste factoren voor leuk werk.
Thuis of op kantoor
Werkgevers bieden steeds vaker de optie om thuis te werken. Toch werkt nog een groot deel van de Nederlanders (58%) nooit vanuit huis. Deels omdat dit niet mogelijk is. De meningen over thuiswerken zijn erg verdeeld. Zijn Nederlanders nou echt productiever vanuit huis? Meer dan de helft geeft aan vanuit huis meer werk te leveren. 21% vindt zichzelf thuis minder productief.Nederlanders werken thuis omdat het reistijd scheelt en ze hierdoor eerder vrij zijn (59%). Ook vinden thuiswerkers het comfort van eigen huis (37%) prettig. Opvallend: 28% van de 65+’ers zegt graag volledig thuis te willen werken, ten opzichte van 4% tussen de 18 en 34 jaar. Het merendeel van de jongere leeftijdsgroep (18-34 jaar) gaat het liefst voor gedeeltelijk vanuit huis werken.
Privétijd met collega’s
Collega’s zijn een belangrijke factor in het vergroten van het werkplezier. Zes op de tien Nederlanders vindt het fijn als een collega ook interesse toont in zijn of haar privéleven. Voor 56% is het belangrijk als een collega een luisterend oor biedt. Bijna twee derde van de Nederlanders (65%) heeft ook buiten het werk goed contact met zijn of haar collega’s.Meer resultaten van het onderzoek zien? Kijk dan
hier.
_______________________________________________________________________
Verantwoording onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd onder bijna 1.000 Nederlanders door middel van een survey in november 2024.
Over Hallmark
Hallmark begrijpt als geen ander het belang van waardevolle relaties. Samen met miljoenen mensen wereldwijd bezorgen ze dagelijks een glimlach via mooie kaarten en cadeaus. Al meer dan 100 jaar inspireert Hallmark mensen om bijzondere momenten te delen en relaties te versterken, met een ruim en verrassend assortiment in winkels en op Hallmark.nl.