Waar peilingen de intentie van kiezers meten, laten online zoekopdrachten juist zien waar Nederlanders nieuwsgierig naar zijn. Een analysevan Seeders laat zien dat de PVV, VVD en BBB de meeste digitale aandacht krijgen.
Opvallend: het CDA laat een enorme groei van bijna 1.000% zien in de afgelopen 3 maanden. De maandelijkse zoekcijfers rond verkiezingsprogramma’s, verzameld in aanloop naar de verkiezingen van 2025, laten direct een duidelijke top drie zien. Dit zijn de partijen die de meeste online aandacht trekken als het gaat om hun plannen: PVV, VVD en BBB. Ze zorgen voor de meeste digitale aandacht, maar de kiezers zijn wel op een verschillende manier nieuwsgierig naar deze partijen.
PVV: Wilders als gezicht van de partij
Met 4.720 maandelijkse zoekopdrachten (+65% in drie maanden) staat de PVV stevig bovenaan. Vooral de link met Geert Wilders komt naar voren: zijn naam wordt maandelijks 73.000 keer gezocht. Ook termen als‘Wilders verkiezingsprogramma’laten zien dat voor veel kiezers de zoektocht naar de PVV begint bij de man achter de partij. Wilders' naam en reputatie zorgen voor een directe ingang naar de partij, iets wat geen andere partijleider op zo’n grote schaal weet te creëren.
VVD: pensioen als speerpunt
Met 3.670 maandelijkse zoekopdrachten (+34%) staat de VVD op de tweede plaats. Opvallend is de sterke focus op één thema: de zoekterm‘VVD verkiezingsprogramma pensioen’(1.300 zoekopdrachten) scoort zelfs hoger dan veel algemene zoekopdrachten naar andere partijen, zoals NSC en Partij voor de Dieren.
BBB: zoektocht naar duidelijkheid
Met 3.550 maandelijkse zoekopdrachten (+65%) staat BBB bijna op gelijke hoogte met de VVD. De zoekopdrachten zien er alleen heel anders uit. Vragen als ‘waar staat BBB voor’ (1.300) en allerlei varianten op ‘BBB links of rechts’ voeren de lijst aan. Waar mensen bij PVV en VVD vooral zoeken naar inhoud, draait het bij BBB vooral om (on)duidelijkheid.
Nederlanders zijn nog bezig de partij een plek te geven in het politieke landschap. Wie wint en verliest in de digitale strijd om aandacht? De cijfers geven een beeld, maar de echte inzichten komen uit de verschuivingen: wie groeit en wie levert in? Opvallend is vooral het CDA, die partij laat in drie maanden tijd een online groei van +959% zien. Vooral de term ‘CDA verkiezingsprogramma 2025’ springt eruit, waaruit blijkt dat kiezers geïnteresseerd zijn in de plannen van het CDA voor de komende verkiezingen. Tegelijkertijd verliezen andere partijen terrein als het gaat om online aandacht. GroenLinks/PvdA (-10%), SP (-9%), D66 (-4%) en vooral FvD (-22%) zagen de zoekinteresse naar de partij dalen. Alle cijfers en inzichten zijn beschikbaar op de onderzoekspagina.
—----—----—----—----—----—----—----—----—----—----—----—----—----—----—---
Onderzoeksverantwoording
In dit onderzoek is Ahrefs' Keywords Explorer gebruikt om de populariteit van zoekwoorden met betrekking tot politieke partijen te analyseren. Door de zoekterm 'verkiezingsprogramma' in te voeren, zijn de bijbehorende zoekwoorden per partij verzameld. De data is geëxporteerd naar Google Spreadsheets en geclusterd per partij door een extra kolom toe te voegen. Dit maakte het mogelijk om het zoekvolume per partij te visualiseren en te analyseren. De gegevens zijn verzameld tussen eind juli en midden september en bieden inzicht in de online belangstelling voor de verkiezingsprogramma's van verschillende politieke partijen.
Over Seeders
Seeders is een cross-border online marketing agency, gespecialiseerd in het laten groeien van bedrijven in nieuwe markten. Met een mix van autoriteitsmarketing (linkbuilding, digital PR & SEO) en slimme market entry strategieën, helpt Seeders bedrijven om verder te groeien, zowel nationaal als internationaal. Seeders heeft 11 kantoren in 10 landen en meer dan 750 actieve klanten, verspreid over 50+ markten wereldwijd.