Er komt een uitgebreid onderzoek naar de Lelylijn, de rechtstreekse spoorverbinding tussen Leeuwarden/Groningen en de Randstad. Dit is een van de afspraken die het Rijk en Noordelijke overheden vorige week met elkaar hebben gemaakt.
LEEUWARDEN, 15-11-2022 - Bij dit MIRT-onderzoek worden alle denkbare varianten voor de Lelylijn in kaart gebracht en beoordeeld. Voor dit onderzoek en de nieuw op te richten projectorganisatie is acht miljoen euro uitgetrokken. Rijk en regio betalen allebei de helft van die kosten. “Dit is een belangrijke stap richting de realisatie van de Lelylijn”, zegt gedeputeerde Avine Fokkens-Kelder. “We zijn blij dat zowel Rijk als regio hiermee onderkennen hoe belangrijk ze het vinden de Lelylijn er snel komt.”
Naast het onderzoek zijn ook andere afspraken gemaakt op het gebied van infrastructuur. De hoofdpunten voor Fryslân:
Over wensen voor de verbetering van de spoorlijn Leeuwarden-Zwolle zijn geen toezeggingen gedaan. Noord-Nederland vroeg bijdrages voor de aanpak van de HRMK-spoorbrug bij Leeuwarden en de verbetering van het station Meppel. “Die zijn allebei essentieel om Noord-Nederland de komende jaren goed bereikbaar te houden”, aldus Fokkens-Kelder. “We vinden dat het Rijk hierin een verantwoordelijkheid heeft. Ook als provincie zijn we bereid bij te dragen aan de oplossing voor de HRMK-spoorbrug.”
Een ander openstaand punt is de aanpassing van het spooremplacement in Leeuwarden, die nodig is om de vierde trein tussen Leeuwarden en Sneek in de toekomst te laten blijven rijden. Rijk en regio spreken nog dit jaar verder over de dekking van een tekort van 2,5 miljoen euro. Fokkens-Kelder hoopt dat die nieuwe gesprekken tot een voor Fryslân positieve uitkomst zullen leiden. “Want het is van groot belang om ook in het huidige spoor te blijven investeren.”