Lost in Generation: de invloed van social media op de groeiende taalbarrières tussen generaties

26 nov , 20:09 Nieuws
preply lost in generations tiktok and facebook slangwords hashtags 1
Preply
Platforms zoals Instagram en TikTok hebben niet alleen onze manier van communiceren veranderd, maar ook een geheel nieuwe generatie internetslang geïntroduceerd.
Terwijl slangwoorden als 'demure', 'brat summer', en 'cringe' steeds prominenter worden in Gen Z-communicatie, worstelen oudere generaties om deze nieuwe termen te begrijpen. Dit leidt tot een groeiende taalbarrière tussen jong en oud. Dit blijkt uit een onderzoek van taalplatform Preply.
Het platform voor online taalles onderzocht hoe de alledaagse Nederlandse taal beïnvloed wordt door social media en analyseerde de meest gegoogelde slangwoorden in Nederland. Daarnaast werd het taalgebruik op TikTok en Facebook onder de loep genomen, evenals regionale trends in zoekopdrachten. De resultaten schetsen een duidelijk beeld van de communicatiekloof die door deze nieuwe vorm van taal ontstaat.
Populairste hashtags in Gen Z-slang op TikTok in Nederland:
  1. #aesthetic - 428.000 keer gebruikt op TikTok en 12.700 keer op Facebook
  2. #Fitcheck - 143.000 keer gebruikt op TikTok en 734 keer op Facebook
  3. #Goals - 112.000 keer gebruikt op TikTok en 44.800 keer op Facebook

Meest gegoogelde slangwoorden van 2024

Taalplatform Preply onderzocht ook de meest gegoogelde Gen Z-slangwoorden in Nederland. Dit werd gemeten aan de hand van de frequentie van zoekopdrachten zoals ‘betekenis + [slangwoord]’. Tot nu toe is de meest gegoogelde slangterm van 2024 de Gen Z-term 'ick'. Uit de analyse blijkt dat ook de betekenissen van termen zoals 'aesthetic' en 'goals' vaak worden opgezocht.
  1. Ick – 35.500 maandelijkse zoekopdrachten, met een piek in Noord-Holland. Dit woord verwijst naar een plotselinge afkeer in een romantische context.
  2. Aesthetic –  Dit woord wordt vaak gebruikt in de mode- en designcontext. Per maand zijn er in Nederland zo’n 33.500 zoekopdrachten naar de betekenis van de internetterm., Vooral in Noord-Holland wordt er veel gegoogeld naar het woord.
  3. Goals – Per maand zoeken er 32.900 Nederlanders naar de betekenis van de term. Vooral in Zuid-Holland. Het beschrijft iets wat bewonderenswaardig of nastrevenswaardig is, zoals 'relationship goals' of 'fitness goals'.

De evolutie van slang in online media

De invloed van slangtaal is ook duidelijk zichtbaar in online media. Termen als 'ick', 'cancelled', en 'slay' zijn steeds vaker terug te vinden in artikelen en sociale media posts. Zo werd 'ick' in 2004 bijna niet genoemd, maar in 2024 al meer dan 72.000 keer. 'Woke' en 'slay' zijn zelfs doorgedrongen tot het vocabulaire van politici en journalisten.
Ick, Woke, Cancelled en Slay: de evolutie van slang in online media
De invloed van slangtaal is ook duidelijk zichtbaar in online media. Termen als 'ick', 'cancelled', en 'slay' zijn steeds vaker terug te vinden in artikelen en sociale media posts.  Het woord ‘ick’ werd in 2004 slechts één keer vermeld in de online media, maar is tot zover in 2024 al 72.000 keer gebruikt. Een andere term die vooral door jongeren, maar tegenwoordig ook soms door onze politici wordt gebruikt is de term ‘woke’. 20 jaar geleden werd het woord ‘woke’ 2140 keer vermeld in de Nederlandse online media, in 2024 is dit bijna 11.800.000 keer. Ook de term ‘cancelled’ wordt tegenwoordig vaak gebruikt door journalisten om aan te geven dat iets of iemand geboycot is. Het aantal vermeldingen in de Nederlandse online media ging van 5610 in 2004, naar meer dan 54 miljoen keer 2024. En dan hebben we nog een favoriet onder de jongeren: ‘slay’. Elke maand googelen er zo’n 9,3 duizend Nederlanders naar de betekenis van het slangwoord nadat ze het voorbij hebben horen komen. Naast dat jongeren het veel op social media en in hun communicatie gebruiken, wordt het woord ook steeds vaker overgenomen door de media. Tot zover in 2024 werd het woord 214.000 keer vermeld in Nederlandse online artikelen. In 2004 werd het maar 2050 keer vermeld.. 
Brat of demure?
De afgelopen zomer hoorde je het letterlijk overal: ’brat’ en ‘demure’. Het is dan ook niet gek dat het aantal Google-zoekopdrachten enorm steeg in de afgelopen maanden. Daar waar in 2004 het slangwoord ‘brat’ nog maar vijf keer benoemd werd in de online media, was dit in juli 2024 meer dan 11 miljoen keer. De term ’demure’ werd 20 jaar geleden nog maar 1870 keer benoemd in de online media, momenteel is dat aantal gestegen naar 185.000. 

De communicatiekloof op de werkvloer

Op de werkvloer kan de communicatiekloof tussen generaties leiden tot misverstanden en frustraties. Jongere medewerkers gebruiken vaak informele communicatie vol slang en Engelse termen, terwijl oudere generaties de voorkeur geven aan Nederlandse,  formele en gestructureerde communicatie. Dit bleek ook uit eerder onderzoek van Preply naar de verengelsing van de Nederlandse taal op de werkvloer
Het overbruggen van deze kloof vraagt om begrip en aanpassing van beide kanten. Bedrijven die investeren in intergenerationele communicatievaardigheden kunnen de kloof dichten en zo een inclusieve werkomgeving creëren.

Manieren om de communicatie kloof te dichten

  1. Begrip en flexibiliteit: Door zowel traditionele termen als moderne slang te integreren, kunnen organisaties de communicatie toegankelijker maken voor verschillende leeftijdsgroepen.
  2. Educatie en bewustwording: Workshops en trainingen kunnen helpen om het veranderende taalgebruik te begrijpen en te omarmen.
  3. Meertaligheid gebruiken: Een meertalige aanpak kan helpen om bruggen te slaan tussen jongere en oudere generaties.
Nikki Jacobse, taalexpert bij Preply, reageert op het onderzoek
"De dynamiek van taal verandert snel, en social media versnelt dit proces," aldus Nikki Jacobse, taalexpert bij Preply. "Ons onderzoek laat zien hoe Engelse Gen Z-termen zoals 'aesthetic' en 'ick' steeds meer ingeburgerd raken in het dagelijks taalgebruik, wat de groeiende invloed van de Engelse taal in Nederland benadrukt."