Friese maritieme bedrijven bouwen, installeren en varen met WINDvleugels van Econowind voor een duurzamere scheepvaart

21 nov , 19:35 Nieuws
Wind4Fryslan
Provincie Fryslan

Met de onthulling van de eerste grote stalen windvleugel ‘Grutte Pier’ heeft gedeputeerde Douwstra bij Staalbedrijf Nauta in Heeg het startschot gegeven voor de opschaling van windvoortstuwingstechnieken op schepen.

Dit gebeurde tijdens de bijeenkomst met als thema ‘Windvoorstuwing op zee: Kansen voor de Friese maritieme sector’, waar ondernemers werden geïnformeerd over de mogelijkheden om bij dit initiatief aan te haken.

“Maritieme technologie en circulaire economie zijn twee van onze economische speerpunten. In dit project komen die prachtig bij elkaar. Het is mooi dat we op de Dag van de Ondernemer kunnen laten zien dat we deze kennis in deze bijzondere bedrijven in Fryslân hebben”, aldus gedeputeerde Douwstra

In het Europese Interreg NWE-project Wind for Shipping (W4S) werken regio’s uit Duitsland, Frankrijk en Nederland samen aan de verdere ontwikkeling en het opschalen van de productie van windondersteunde aandrijving voor zeeschepen (Wind Assisted Ship Propulsion). Dit kunnen grote stalen zeilen of rotoren zijn. Het gebruik van WINDvleugels kan leiden tot een directe brandstofbesparing van 10 tot 15 procent, afhankelijk van de vaarroute. Wereldwijd komen circa 30.000 zeeschepen in aanmerking voor deze technologie, goed voor een marktpotentieel van €30 miljard.

Friese samenwerking

De maritieme sector en staalverwerkende bedrijven uit Fryslân werken samen met marktleider Econowind aan de productie en installatie van WINDvleugels. Bedrijven als Bijlsma Marine Services, Boomsma Shipping, Machinefabriek Leenstra en Nauta Heeg spelen hierin een belangrijke rol. De eerste stalen WINDvleugel, een exemplaar van 30 meter hoog genaamd ‘Grutte Pier’, is ontwikkeld in een EFRO-project, medegefinancierd door de EU via SNN. Deze wordt momenteel gebouwd door Nauta in Heeg met Bijlsma in Warten en zal worden getest door rederij Boomsma Shipping uit Sneek.

Ook het Maritiem Instituut Willem Barentsz (MIWB) is betrokken. Omdat varen met WINDvleugels andere vaardigheden vereist, worden toekomstige zeevarenden al tijdens hun opleiding voorbereid op deze nieuwe, duurzame manier van varen.

Het W4S project richt zich op opschaling en robotisering van de productie. Waar het eerste prototype nog arbeidsintensief is, zal de volgende stap bestaan uit het geautomatiseerd produceren. Zo kunnen meer vleugels sneller en goedkoper worden gemaakt. De ambitie van W4S is om een optimale productieketen voor WINDvleugels te ontwikkelen en deze in korte tijd op schepen te installeren. Dankzij de strategische ligging van Harlingen in het Noordzeenetwerk wordt de haven gezien als ideale installatie hub voor deze technologie, wat extra kansen biedt voor Fryslân.