De scholen zijn weer begonnen en na een rustige zomerperiode is de weg weer bezaaid met fietsers. Oppassen geblazen dus in het verkeer. Vooral in Smallingerland lopen fietsers risico, want nergens in de provincie gebeuren zo veel ongelukken met tweewielers als in deze gemeente.
FRYSLAN, 04-09-2023 - Dit en meer blijkt uit onderzoek van Independer op basis van ongevallengegevens van Rijkswaterstaat.
Ten opzichte van andere provincies is Friesland relatief veilig voor fietsers. Jaarlijks gebeuren er zo’n 5,5 fietsongevallen per 10.000 inwoners. Dit aantal ligt een stuk lager dan landelijk gemiddeld (8,5). Wel zijn er grote verschillen per gemeente.
Grootste kans op fietsongeval, dit zijn de uitschieters
Ten opzichte van het aantal inwoners blijkt Smallingerland de minst veilige Friese gemeente voor fietsers. Per 10.000 inwoners gebeuren hier volgens de meest recente cijfers 9,1 fietsongevallen per jaar. De vijf minst veilige Friese gemeenten om te
fietsen zijn als volgt:
- Smallingerland: 9,1 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Leeuwarden: 8 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Ooststellingwerf: 7,5 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Tytsjerksteradiel: 5,9 fietsongevallen per 10.000 inwoners
- Dantumadiel en Noardeast-Fryslân: 5,3 fietsongevallen per 10.000 inwoners
De gemeente Opsterland blijkt juist het veiligst. Hier gaat het jaarlijks om 2 ongevallen per 10.000 inwoners. Benieuwd hoe ‘fietsveilig’ jouw gemeente is? Bekijk dan de lokale kaartjes op de website van Independer:
https://www.independer.nl/
autoverzekering/info/schade/
onderzoek/fietsongevallen-2023 Vaak auto betrokken bij fietsongeval
Bij veel fietsongevallen is een personenauto betrokken: in Friesland gaat het om 59,2% van alle fietsongelukken. Vooral in Heerenveen ligt dit percentage hoog. Hier gaat het zelfs om driekwart van alle ongelukken met fietsers. Ook in Smallingerland (68,6%), Tytsjerksteradiel (68,4%) en Waadhoeke (65%) worden fietsers naar verhouding vaak aangereden door auto’s. Independer-verzekerinsexpert Menno Dijcks zegt hierover: “Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig meestal aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt wettelijk beschermd.”