Eurovisie Songfestival 2024: waar gaan de populairste inzendingen over en van welke landen kan Nederland stemmen verwachten?

Foto: parelprojecten.nl

Het Eurovisie Songfestival is in zicht. Onze Nederlandse deelnemer Joost Klein is in Malmö en de officiële repetities zijn in volle gang. Volgens de bookmakers hebben Zwitserland of Kroatië de grootste kans om te winnen, gevolgd door Oekraïne en Italië. Waar een paar dagen geleden Joost Klein nog op de verwachte derde plaats stond, is hij sinds de repetities gezakt naar de vijfde plek.

LANDELIJK, 03-05-2024 – Of dat de uiteindelijke resultaten zijn, moeten we nog maar afwachten. Dat is afhankelijk van de stemmen van de jury en de kijkersstem. Op 7 mei kunnen we meezingen in de eerste halve finale, gevolgd door de tweede halve finale op 9 mei. Maar wat zingen we eigenlijk mee? Waar gaan (volgens de bookmakers) de top vijf inzendingen over en van welke landen kan Nederland de televote verwachten? Preply een platform voor het leren van talen ging op onderzoek uit.

Nederland:  Joost Klein – Europapa

Volgens de bookmakers zal onze Nederlandse inzending, Europapa, op de vijfde plaats eindigen. Joost Klein heeft volgens de internationale gokwebsite een kans van 8% om te winnen, maar dit percentage verandert dagelijks. Sinds er fragmenten zijn gedeeld van de eerste officiële repetitie in Malmö, is Joost twee plaatsen gezakt. Er gaan geruchten dat Joost nog veel meer in petto heeft, maar dit bewust nog niet laat zien. Zo zou er een verrassing op ons te wachten staan.

De jongere generatie is in ieder geval overtuigd. Het fragment op het officiële TikTok-kanaal van Eurovision is al meer dan 2,5 miljoen keer bekeken. Ter vergelijking: de clip van de officiële eerste repetitie van Noorwegen die dezelfde dag werd gepost, heeft nog maar 225 duizend views. Ook zijn karaoke-optreden in de douche is erg geliefd; de video die sinds woensdag op het officiële TikTok-account van Eurovision werd gepost, is binnen een dag al bijna een miljoen keer bekeken. Terwijl het karaoke-doucheoptreden van Zwitserland het met 214 duizend views binnen één dag moet doen. Dat het nummer Europapa en de videoclip geliefd zijn, mag duidelijk zijn; ook als het aan de meeste streams ligt, wint Nederland. De videoclip op het officiële Eurovision YouTube-account is al meer dan 21 miljoen keer bekeken. Ook op TikTok worden fragmenten van de videoclip miljoenen keren bekeken. Zo is een fragment met Engelse ondertiteling op Joost zijn eigen TikTok al meer dan 5,7 miljoen keer bekeken en op het TikTok-kanaal van Eurovision heeft de videoclip meer dan 9 miljoen views. Dat Europapa zo’n wereldwijde virale hit is, is voor sommigen verrassend, aangezien het nummer voornamelijk in het Nederlands wordt gezongen, met een paar zinnen in het Duits en Engels en een enkel woordje Frans en Italiaans. Maar het zal niet de eerste keer zijn dat Nederland wint met een Nederlandstalige inzending. Eerder heeft Nederland ook gewonnen met Nederlandstalige inzendingen, zoals Corry Brokken in 1957 met het nummer ‘Net als toen’ en Teddy Scholten in 1959 met het nummer ‘‘Een beetje’. ‘De troubadour’ van Lenny Kuhr in 1969 bevatte wel enkele coupletten in het Nederlands, maar ook in het Engels en Frans.

Waar gaat Europapa over?

Zodra het in je hoofd zit krijg je het met moeite er weer uit. We zingen het catchy nummer zo mee, maar waar gaat het nummer eigenlijk over? Europapa zit vol met woordspelingen en poëtische teksten. Hoewel het vrolijke gabberdeuntje misschien anders doet vermoeden, heeft het nummer een diepe emotionele lading. Europapa is namelijk een eerbetoon aan Joost Klein zijn vader, die is overleden. Als kind keek Joost met zijn vader op de bank naar het Eurovisie Songfestival. Met het nummer wil hij laten zien dat er geen grenzen zijn als je je dromen wilt waarmaken. Hij wil de Europeanen met elkaar verbinden. Zelf zegt hij het volgende erover: “Europapa gaat over een weeskind dat door heel Europa (en omstreken) reist om zichzelf te vinden en zijn verhaal te vertellen. Eerst kent niemand hem, maar hij blijft elke kans grijpen om zichzelf te laten zien.”

“Europapa is een eerbetoon aan mijn vader. In zijn opvoeding leerde hij me om met een open vizier naar de wereld te kijken. Mijn vader leerde mij dat grenzen zijn bedacht door mensen zelf, dus zo kan je ook je eigen wereld maken.”.

Het nummer is als een brief aan zijn vader. Aan het einde van het nummer spreekt Joost beide ouders toe, die allebei overleden zijn toen Joost jong was.  Iets wat voor de niet-Nederlandse spreker wellicht niet helemaal duidelijk is. Joost heeft eerder verteld dat hij dit onderdeel van zijn nummer ziet als een nieuw begin na zijn rouw.

Van welke landen kunnen we de televote verwachten?

Dankzij zijn nummer ‘Friesenjung’ heeft de Friese muziekartiest Joost Klein veel fans over de grens, zoals in Duitsland en Oostenrijk. Maar van welke landen kunnen we ook douze points verwachten? Als we kijken naar in welke landen het nummer Europapa het meest wordt gegoogeld, staat Nederland op de eerste plaats, gevolgd door onze buurlanden België en Duitsland. Maar het nummer wordt ook regelmatig beluisterd vanuit Litouwen, Noorwegen, Oostenrijk, Zweden, Kroatië en Finland. Wanneer we de zoekterm ‘Europapa Joost Lyrics’ analyseren, zien we dat naast Nederlanders, Belgen en Duitsers ook de Britten benieuwd zijn naar de tekst van het nummer. Verrassend genoeg wordt er ook vanuit de VS gezocht naar de lyrics van Europapa. Of Joost daadwerkelijk zoveel stemmen zal binnenhalen is nog maar de vraag. Ondanks dat de videoclips en fragmenten op TikTok miljoenen keren worden bekeken en Klein en het nummer Europapa erg geliefd lijken onder de jongeren, is het niet zeker of deze generatie daadwerkelijk ook zal gaan stemmen.

Kroatië: Baby Lasagna – Rim TIm Tagi Dim

Volgens de internationale gokkers zou Kroatië tijdens het Eurovisie Songfestival op de eerste of tweede plaats kunnen eindigen. De videoclip “Rim Tim Tagi Dim” van Baby Lasagna is zo’n 2 miljoen keer bekeken op het officiële YouTube-kanaal van Eurovision. Het nummer wordt in het Engels gezongen en gaat over de economische emigratie van jonge Kroaten die hun thuisland verlaten op zoek naar betere kansen in het buitenland.

De tekst vertelt het verhaal van een jonge plattelandsman die ernaar uitkijkt om zijn vleugels uit te slaan naar het buitenland, maar ook angstig is over het achterlaten van zijn dorp om een nieuw leven te beginnen in een vreemd land. De titel ‘Rim Tim Tagi Dim’ is geen echte uitdrukking, maar eerder een verzonnen naam voor een fictieve volksdans uit het geboortedorp van de zanger. Purišić, de zanger achter Baby Lasagna, heeft gezegd dat het lied een humoristische en luchtige benadering is van het serieuze probleem van jonge Kroaten die het land verlaten. Over het algemeen geeft het lied de bitterzoete emoties en spanningen weer waarmee jonge mensen te maken krijgen als ze hun thuis en geliefden achterlaten op zoek naar betere kansen in het buitenland.

Zwitserland: Nemo – The Code

Ook Zwitserland maakt dit jaar een grote kans om het Eurovisie Songfestival te winnen met het nummer ‘The Code’, gezongen door Nemo Mettler. De videoclip op het officiële YouTube-kanaal van Eurovision is al zo’n 3,4 miljoen keer bekeken. Het nummer wordt in het Engels gezongen, wat het natuurlijk begrijpelijk maakt voor veel luisteraars, maar waar gaat het nummer eigenlijk over? Dit had Nemo er zelf over te vertellen: “The Code vertelt over de reis die ik begon toen ik me realiseerde dat ik noch man, noch vrouw ben. Het vinden van mezelf was een lang en vaak moeilijk proces. Maar niets voelt beter dan de vrijheid die ik heb gekregen door te accepteren dat ik non-binair ben. Bij het omarmen van mijn non-binaire identiteit moest ik een aantal conventies doorbreken,” aldus Nemo. Het lied gaat dus over het losbreken van maatschappelijke beperkingen en verwachtingen en het omarmen van je ware zelf en verlangens. De songtekst drukt het verlangen uit om te ontsnappen aan ‘het spel’ en ‘de ketenen’ die Nemo hebben tegengehouden. Er wordt verwezen naar het doorstaan van moeilijke tijden (“I went to Hell and back”) en het uiteindelijk vinden van je ware pad, het paradijs.

Oekraïne:  A. Alyona en Jerry Heil  – Teresa & Maria

Volgens de bookmakers heeft Oekraïne dit jaar een grote kans om in de top drie te eindigen. De videoclip op het officiële YouTube-kanaal van Eurovision is al meer dan 5 miljoen keer bekeken. “Teresa & Maria”, gezongen in het Oekraïens en uitgevoerd door Alyona Alyona en Jerry Heil, belicht de thema’s geloof en doorzettingsvermogen. Het nummer verwijst naar religieuze figuren zoals Moeder Teresa en de Maagd Maria. De tekst benadrukt dat ondanks de moeilijkheden van het leven, de voorouders altijd over ons zullen waken vanuit de hemel. Het nummer behandelt tevens het overwinnen van uitdagingen en het vinden van hoop, zelfs in moeilijke tijden, wat relevant is voor veel Oekraïners gezien de huidige oorlogssituatie in Oekraïne.

Italie: Angelina Mango – La Noia

De wedkantoren voorspellen dat Italië met hun inzending La Noia in de top 5 zal eindigen. Het lied ‘La Noia’ van Angelina Mango wordt in het Italiaans gezongen en gaat over het loskomen van een leven vol verveling en monotonie. Het nummer snijdt ook diepere thema’s aan over maatschappelijke verwachtingen en genderrollen. De titel ‘La Noia’ betekent letterlijk ‘verveling’ in het Italiaans en het nummer gaat dan ook over Angelina’s gevoelens van gevangen zitten in een repetitief, onvervullend leven. De tekst en de videoclip suggereren een feministische interpretatie, met in de video alleen vrouwelijke personages en scènes die een gevoel oproepen van gevangen te zitten in huishoudelijke taken en maatschappelijke normen. Mocht La Noia winnen, zal het niet de eerste keer zijn dat een Italiaans nummer wint, in 2021 won de nu populaire rockband Måneskin met het Italiaanse nummer “Zitti e buoni”.

Aanmelden nieuwsbrief
Cookieinstellingen