INTERNATIONALE CAPS LOCK DAG: 7 TIPS OM TEKST TE BENADRUKKEN ZONDER CAPS LOCK

26 jun , 12:07 Nieuws
laptop computer close up cc by pixniocom
28 juni is het INTERNATIONALE CAPS LOCK DAG, de dag dat we wereldwijd de CAPS LOCK aan mogen zetten, zonder passief agressief over te komen. Want waar de Caps Lock functie - afkomstig uit de tijd van de typemachine - ooit werd bedacht als hulpmiddel om spierpijn in de vingers te voorkomen, wordt de Caps Lock nu gezien als een schreeuw om aandacht.
LANDELIJK, 26-06-2024 - Hoewel de kans groter is dat de persoon per ongeluk op de Caps Lock heeft geklikt. Wat leidt tot een discussie: 'Zou de Caps Lock key van het toetsenbord moeten verdwijnen?’. Zo werd er door de CEO van iMatix al een Capsoff organisatie opgericht die hardware fabrikanten aanraadt om de Caps Lock-toets vaarwel te zeggen en heeft Google de Caps Lock op het Chromebook toetsenbord verwijderd. Wat vind jij? Moeten we afscheid nemen van de Caps Lock toets?
Whatsapp, social media, e-mails, online chats op de werkvloer, we communiceren tegenwoordig ontzettend veel in geschreven vorm. Zonder non-verbale communicatie en context kunnen bepaalde berichten wel eens anders overkomen dan wordt bedoeld. Vooral wanneer er in Caps Lock of met meerdere uitroeptekens wordt geschreven. Of het nou gaat om een e-mail die je collega weer over het hoofd heeft gezien of je moet je buurman voor de zoveelste keer vragen de muziek zachter te zetten, tegenwoordig zijn er maar weinig situaties waarin het gebruik van de Caps Lock sociaal geaccepteerd is. Het wordt vaak als onbeleefd gezien, daarom deelt taalplatform Preply 7 tips hoe tekst te benadrukken zonder schreeuwerig over te komen.
  1. Onderstreep de tekst
  2. Markeer het woord waar je de nadruk op wil leggen
  3. Geef de tekst een kleur
  4. Type het woord in cursief
  5. Maak de tekst dikgedrukt
  6. Gebruik een groter lettertype
  7. Kies een ander lettertype
Een kleine aanpassing kan al een groot verschil maken qua toon.
Bijvoorbeeld:
"De deadline is VRIJDAG."
of
"De deadline is vrijdag."
Sylvia Johnson, taalexpert bij Preply voegt toe:
"Het is belangrijk om je bericht nog eens na te lezen voordat je op 'verzenden' klikt. Zo kun je nadenken over de inhoud en toon zodat je zeker weet dat je reactie gepast is. Stel jezelf de vraag hoe je bericht over zou kunnen komen wanneer de ontvanger je gezichtsuitdrukking niet ziet? Zou de ontvanger het anders kunnen opvatten? Ik raad aan om je berichten beknopt en to the point te houden. Korte, directe zinnen of het plaatsen van belangrijke informatie aan het begin of einde van een zin kan de aandacht trekken. Bijvoorbeeld: 'De deadline nadert. Mis het niet!'. Wanneer je even de tijd neemt om je berichten te na te lezen, minimaliseer je niet alleen de kans op misopvattingen, je spot hierdoor ook meteen gênante of onbedoelde typefouten."